18 February 2015

Sejarah 14 Februari



Assalamualaikum warahmatullah wabarakatuh. Bulan ni bulan Februari kan? Sahabat2 rasa apa yang special bulan ni??

HARI KEKASIH?  *menguap*

Ramai dalam kalangan kita beriya-iya menyambut Hari Kekasih atau dikenali sebagai Valentine’s Day. Tapi ramaikah yang tahu sejarah sebenar Valentine’s Day? Jadi, InshaAllah entri kali ini berkenaan VALENTINE’S DAY.


Terdapat 3 pendapat berkenaan asal-usul Valentine’s Day :


1.      Valentine’s Day bermula semasa pemerintahan empayar Rom iaitu dengan menetapkan 14 Februari sebagai hari cuti bagi orang Juno, ratu kepada dewa-dewa dan dewi-dewi Rom. Pada hari berikutnya , 15 Februari telah diadakan Pesta Lupercalia iaitu pesta tradisi orang Rom. Pada malam tersebut, nama-nama gadis Rom akan ditulis di atas kertas dan dimasukkan ke dalam bekas. Setiap pemuda akan mencabut nama dan nama yang terpilih akan menjadi pasangannya sepanjang pesta berlangsung. Eww!

2.      Pada 14 Februari 270 masihi, St. Valentine dibunuh kerana pertelingkahannya dengan Raja Romawi diperintah oleh Raja Claudius II . Pada waktu itu, Raja Claudius II telas membatakan semua perkahwinan kerana Rom terlibat dengan banyak peperangan.Menyedari hal itu, St. Valentine dan St. Maurius telah mengahwinkan orang Kristian secara rahsia-rahsia. Akibat perbuatan itu, St. Valentine dihukum dengan belantan sehingga mati dan dipenggal kepalanya. Maka 14 Februari dijadikan upacara keagamaan bagi mengingati St. Valentine.


3.      Valentine’s Day diambil daripada nama paderi yang paling berpengaruh pada zaman pemerintahan Ratu Isabella di Sepanyol iaitu St. Valentine. Status kedudukannya adalah di tempat kedua tertinggi selepas Pope. Sewaktu kerajaan Sepanyol Berjaya menumpaskan Islam, St. Valentine menyatakan hasratnya untuk berkahwin dengan seorang pengamal protestan. Maka timbul kegemparan rakyat Cordova kerana St. Valentine merupakan paderi katolik yang tidak boleh berkahwin dengan pengamal protestan. Tindakan St. Valentine itu telah menimbulkan rasa murka Ratu Isabella lalu memenjarakannya. Ratu menetapkan 14 Februari sebagai hari kekasih untuk St. Valentine sendiri.


 Daripada sejarahnya pun kita dapat membuat kesimpulan bahawa baik atau tidak menyambut Hari Valentine ni kan? Namun, ada juga suara-suara yang akan bercakap,

 " Itu tak penting. Yang penting sekarang dah moden, kenalah sambut. Kalau tak sambut, kolotlah !"

Sahabat-sahabat tak ingat ke firman Allah dalam Surah al-Isra 17:36 ?

" Dan janganlah kamu mengikuti apa yang kamu tidak ketahui 

tentangnya. Sesungguhnya pendengaran, penglihatan dan hati,

semuanya akan diminta untuk bertanggungjawab. "


Gulp !

0 Buah Fikiran: