03 January 2015

Di Manakah?

Assalamualaikum warahmatullah. Selawat dan salam buat rasul junjungan Nabi Muhammad SAW, sahabat serta keluarga baginda. InshaAllah kali ini perbincangan yang diketengahkan ialah soal DI MANAKAH RASULULLAH DI TANGGA HATI KITA?

Adalah amat sesuai di bulan Rabiul Awwal yang mulia ini untuk kita refleksi hati dan diri kita moga-moga kita berada bersama-sama Rasulullah kelak di syurga InshaAllah.

Baik, biasanya jika kita suka atau cinta akan seseorang itu, pasti kita akan ambil tahu segalanya tentang dia, apa yang dia suka dan apa yang dia tidak suka. Begitu jugak Rasulullah. Jika kita benar-benar cinta pada Rasulullah, apa yang kita lakukan untuk mendapat cinta Nabi?

Sejauh mana kita munafik dengan mengatakan kita cinta pada 

Nabi? Sekuat mana kita rindu pada Nabi dalam kehidupan seharian?

Jawapan semuanya terletak pada diri sendiri, tiada sapa yang nak menunding jari menyalahkan sesama sendiri.

Ketahuilah, sempurna kehidupan seseorang itu apabila dia meletakkan Allah no.1 dan Rasulullah di tangga kedua dalam hatinya. Itulah tanda kesempurnaan manusia!

Namun, tanya diri sendiri, antara nabi dan keluarga, mana yang kita sayang lagi? Antara nabi dan crush yang kita agungkan sangat tu, sapa lagi yang kita lebih sayang? Antara nabi dan harta, mana lebih kita cinta?

All the answers are in yourself. You have to think by your own how to reflect and react.


Belum selamat hidup kita kalau kita tak letak Allah first dalam tangga kehidupan dan Rasulullah di tangga kedua. Bagi orang beriman, tidak perlu dipaksa untuk berbuat demikian kerna orang yang beriman ini akan automatiknya akan meletakkan Allah yang paling atas kerna itu adalah kewajipan kita sebenarnya. Allah yang menciptakan hati dan perasaan . Justeru, ingatlah sahabat sekalian sebelum kita jumpa malaikat maut pastikan tangga pertama kecintaan kita kepada Allah, kedua kepada Rasulullah.

Selalu didengar kita berdoa,” Ya Allah berkatilah kehidupanku, ya Allah jadikanlah aku hamba yang soleh” Alhamdulillah sudah baik. Cuma adalah lebih baik jika kita menambah doa seharian kita dengan berdoa “ YA ALLAH, KURNIAKANLAH AKU HATI YANG CINTA PADAMU DAN RASULMU”.

Insha Allah setakat itu dahulu perkongsian kali ini. Ayuh, renovate balik hati kita, jadikan Allah nombor satu dan Rasulullah nombor 2 dihati kita dan barulah insan-insan yang lain InshaAllah.

Wallahu ‘Alam.




0 Buah Fikiran: