02 January 2015

Adakah anda orang yang sibuk?


Ada seorang ulama’, berguru kepada seorang ulama’. Selang beberapa lama kemudian,saat dia ingin melanjutkan pembelajarannya kepada guru lain, gurunya berpesan,
“Jangan tinggalkan bacaan Al-Quran, semakin banyak kamu membaca Al-Quran, urusanmu akan menjadi lebih mudah.
Dan murid itu melakukannya. Dia membaca Al-Quran 3 juz sehari, kemudian dia menambah lagi kepada 10 juz sehari. Dan urusannya semakin mudah. Siapa yang memudahkan urusannya?
ALLAH.
Dan waktunya juga semakin berkah. Apa yang dimaksudkan dengan berkahnya waktu? Maksudnya ialah apabila kita dapat melakukan banyak hal dalam masa yang sedikit.

THAT IS THE BLESSINGS OF AL-QURAN !

Banyakkanlah membaca Al-Quran, jangan terlalu memikirkan waktu kita yang sibuk. Sesungguhnya bukan kita yang mengatur waktu, tapi Allah.
Secara teorinya, kita rasa bila kita banyak menghabiskan waktu dengan Al-Quran, bermaknya kita mengurangi kegiatan2 kita yang lain. Hakikatnya , ia bukan seperti itu.
Sebenarnya lagi banyak membaca Al-Quran, Allah akan menjadikan waktu kita menjadi berkah. Waktu 24 jam yang diberi akan terasa panjang. Paling utama, berkat Al-Quran yang kita baca ini, pintu2 kebaikan akan dibuka. Kesempatan untuk beramal soleh makin terbuka untuk kita tanpa mengganggu urusan yang lain.

Ingat, jagalah hak Allah maka Allah akan menjaga hakmu.

Bukankah tujuan kita hidup di bumi ni hanya untuk mengejar Redha Allah? Cuba amalkan bacaan Al-Quran secara istiqamah. InshaAllah hidup akan menjadi lebih berharga.


Wallahu a’lam.

0 Buah Fikiran: