12 August 2011

Ombak Ramadhan



. ."Dah niat puasa ke belum?" tanya ayah kepada sang anak.

"Err... Tak gheti la... Ayah ajaq la..."



"Eh? dah besaq pun tak gheti-gheti lagi ka...? Ikut ayah..."
*****

"Bangun! Bangun! Semalam kata nak puasa..." gerak sang ayah.
Bangunlah si anak sambil mengusap-usap matanya...

"Sekarang pukul berapa ayah?"

"Ada la... makanlah dulu... cepat, makanan dah ada atas meja tu.."
*****

Si anak datang dari belakang, perlahan-perlahan mendekati ayahnya yang sedang khusyuk bertasbih...

"Ayah! Nak dua kupang.. Nak beli cokelat... hehe..." sengih si anak sambil melihatkan barisan gigi yang tidak cukup.

"Terawih buat berapa rakaat?" soal si ayah.

"Err... Terawih buat lapan dah..." jawab si anak yakin.

"Aik... ni baru enam rakaat..."

"Alaa... campur Isyak empat rakaat.... cukup la lapan...." ngomel si anak penuh yakin.

"Yelah-yelah ... ambil nih... tapi tambah dua rakaat dulu.. boleh?"

"Okay!..."
*****

" Ayah... Nak minum ayaq... Sikit ja... Please-please..." rayu si anak

" Eh mana boleh... Batal puasa nanti.."
" Alaaa... Dahaga lah... Nanti kalau mati cena..?" hujah si anak.

" Haha.. Tak pernah lagi ayah dengar orang puasa mati..."

" Alaa~~ Nak minum jugak! Nak minum jugak!" raung si anak

" Ok lah... Pegi mintak kat ummi... Tapi lepas tu sambung puasa balik.. ok?" balas si Ayah sambil tersenyum.

" Okay..." laung si anak sambil berlari mendapatkan umminya..

*****

As Salam...

Ada persamaan? Heh...

Kita yang dulu. Kadang-kadang lebih memenuhi ciri seorang Mukmin dari kita yang sekarang. Kita yang dulu saban hari diajar dengan perkara-perkara yang baru. Kita yang dulu semakin hari semakin bertambah amal baik yang kita lakukan. Kita yang dulu hari demi hari semakin lama semakin faham dengan agama. Dari tidak tahu solat, kita sudah tahu solat. Dari puasa cuma separuh hari, sudah cukup sampai sebulan. Pendek kata, semakin hari semakin maju. Bukankah itu ciri-ciri Mukmin?

Cuba kita 'soroti' kembali perjalanan hidup kita. Bilakah kali terakhir kita membangun membesar berkadar terus dengan amal dan takwa kita. Bilakah kali terakhir graf amalan kita menunjukkan peningkatan? Tak banyak pun sikit. Bilakah hari terakhir dalam hidup kita, kita mampu mengatakan:
"Aku yang hari ini lebih baik dari semalam!"
Kalau anda sudah lupa. Malang bagi anda.
Mujur ada Ramadhan...

Ramadhanlah penyelamat bagi mereka yang malang tadi. Kenapa saya katakan demikian? Seawal hari pertama lagi kita sudah boleh mengungkapkan kembali kata-kata di atas. Ya! Kata-kata yang selama ini kita ragu-ragu untuk mengungkapkannya. Masakan tidak. Tidur pun sudah dikira ibadah!

Bersyukurlah atas kehadiran Ramadhan kerana pada bulan inilah ciri-ciri Mukmin yang kita pernah ada dulu dikembalikan semula. Amatlah rugi kalau sekiranya kita tidak menyedari hal ini lantas kita hanya menjalani bulan ini secara 'semberono'.

Ramadhan bukan sekadar bulan kuruskan badan! Ramadhan adalah bulan untuk kita kembali ke medan! Medan yang telah lama dulu kita tinggalkan. Medan ibadah mengadap Tuhan.

Ramadhan Kickstart
Kalau dulu kita mengalami kesusahan untuk melakukan solat malam.
Kalau dulu kita payah untuk menghabiskan walau satu muka surat al-Quran.
Kalau dulu ibadah-ibadah sunat kita cuma cukup-cukup makan.

Ramai yang mengalami kesusahan pada permulaan. Kickstart! Kalau kapal persiaran yang besar mengambil masa yang lama hanya untuk memanaskan enjin. Begitulah juga kita. Pada hari-hari biasa permulaannya dirasakan begitu susah. Asalkan dah lepas pada permulaan. Perjalanan yang seterusnya dirasakan mudah.

Begitulah juga Ramadhan. Bulan yang menyediakan platform kepada kita untuk memanaskan enjin. Pusat persediaan kepada kita bagi membiasakan diri dengan ibadah dan disiplin diri. Kalau dulu kita mengeluh sukar untuk mencari titik mula. Nah! sekarang Ramadhan tiba. Musuh tradisi sudah digari, yang tinggal cuma satu lawan satu. Antara Iman dan Nafsu. Masih sukar lagi?
Kesimpulan, Ramadhan adalah titik permulaan. Titik penentu bagaimana hala tuju amalan kita sampai menuju ke Ramadhan yang seterusnya. Semangat kita ibarat ombak, lambat laun ia pasti akan reda. Gunakanlah aura Ramadhan kali ini bagi memulakan ombak yang tinggi. Biar sampai ia jadi Tsunami!

0 Buah Fikiran: