27 May 2011

Wangian Tarbiyyah

diambil daripada salah seorang blog sahibah


Kau kata dirimu ditarbiyyah, namun mengapa masih leka dengan dunia,
jari masih asyik menari di papan kekunci,
papan kekunci komputer mahupun telefon,
yang mengawal pergerakan syaitan maya,
bermain kononnya hilangkan duka,
sanggup lakukan perkara sia-sia,
ini bukan wangian tarbiyyah.

kau kata dirimu ditarbiyyah,
namun masih hanyut dengan dunia,
dijadikan rutin membaca majalah,
bukan hanya majalah mangga,
majalah oren, nenas jua papaya,
semua dijadikan koleksi idaman,
komik-komik setiap siri tidak ketinggalan,
kononnya sekadar mengisi waktu lapang,
banyak lagi perkara lain yang boleh kau lakukan.
ini bukan wangian tarbiyyah.

Kau kata dirimu ditarbiyyah,
namun masih alpa dengan dunia
wayang-wayang lalai masih terus dilayan,

yang mengundang kepada zinanya mata,
melihat perkara yang bukan-bukan,
membuang masa yang amat berharga,
konon bukan selalu cuma sekali,
bagaimana jika sekali itu lah takdirnya kau mati,

dalam keadaan bermaksiat dihadapan Allah.
kerana ini bukan wangian tarbiyyah.


Kau kata dirimu ditarbiyyah,
namun masih tenggelam dengan keindahan dunia,
pergaulan tidak dijaga dengan sepatutnya,
pandangan mata terus meliar,
percakapan mengilai tidak tentu arah,
hingga hilang prinsip yang perlu dipegang,
kerana tertipu dengan bidadari dunia,
atau jejaka pujaan yang hanya sementara.kerana ini bukan wangian tarbiyyah.


Kau kata dirimu ditarbiyyah,
tapi sikap masih tidak mahu diubah,
emosi dan nafsu masih diutamakan,

tidak dipagari dengan iman,
sehingga mengundang penyakit ukhuwah,
bersangka buruk dengan yang lain,
sedangkan serendah-rendah tahapan ukhuwah,
cukup bersangka baik sesama kita,
bukan menghina dan memburukkan sini dan sana.
kerana itu bukan wangian tarbiyyah.


Kau kata dirimu ditarbiyyah,
namun hubungan dengan Allah tidak dijaga,
tahajjud kau tinggalkan kau anggap biasa,
kekadang tidurmu lebih kau utamakan,
tidur berlebihan sepanjang masa,
korbankanlah tidurmu demi cinta-Nya,
solat bahkan hilang kekhusukannya,
bacaan quran seperti tiada rohnya,
inikan nak berkorban di jalan Allah,
ku tahu kau belum berikan sedaya upaya,
alasan berterusan dijadikan alatan.
itu bukan wangian tarbiyyah.





Kau kata dirimu ditarbiyyah,
namun masih bermalasan dalam berurusan,
bermalasan dalam amanah diberikan,
tidak proaktif sedaya upaya,
menunggu yang lain mulakan langkah,
menunggu disuruh dipaksa baru melangkah,
yakinlah Allah Melihat Segala,
yakinlah Allah Mengetahui Segala,
cukuplah Dia menjadi saksi,
atas amalan yang kita lakukan,
bukan kita lakukan kerana yang lain buat,
bukan kita lakukan kerana yang lain tidak buat,
tapi ikhlaskan diri berbuat kerananya,
bukan kerana agenda lain yang busuk niatnya.
kerana itu bukan wangian tarbiyyah.


Kau kata dirimu ditarbiyyah,
buktikan ikrar dan cinta hanya pada-Nya,
Beribadat lah dengan ilmu di dada,
lahirkan akhlak yang suci indah,
tingkatkan pengetahuan dengan buku dibedah,
kuatkan fizikal sihat tubuh badan,
tingkatkan keyakinan diri dengan berdikari,
tewaskan nafsu kuatkan iman,
disiplinkan diri dengan masa yang berharga,
urus perkara dengan amat berkesan,
agar akhirnya kau bermanfaat pada umat dan agama,
kerana inilah wangian tarbiyyah.


Kau kata dirmimu ditarbiyyah,
ku yakin nasihat pasti kau terima,
memang kita tidak sempurna,

namun kita kan perbaiki sentiasa,
mari buktikan wangian tarbiyyah,
agar mereka tahu indahnya tarbiyyah,
bukan menjauh kepada kita,
hubungan dijaga setiap masa,
hubungan Allah jua manusia,
buat perbaikan sepanjang masa,
bukan syurga yang ingin dikejari,
bukan neraka yang ingin dijauhi,
 namun redha Allah itu yang hakiki.
kerana itulah wangian tarbiyyah.

26 May 2011

Muzik dan Lagu dalam kehidupan kita

Lagu dan muzik mungkin tidak dapat dipisahkan dalam kehidupan kita pada masa kini. Di mana-mana sahaja anda berada pasti tidak terlepas mendengarnya. Hatta, ada yang menjadikan lagu dan muzik sebagai perkara utama dalam kehidupan sehingga menjadikannya sebagai kerjaya hidup dan tak kurang yang meleleh air mata dek kerana terlampau menghayati lagu-lagu cintan yang mengguris hati dan menggamit kenangan lampau.

Kita bukan hendak berbicara tentang hukum hakam lagu atau muzik, perbahasan mengenai ini mungkin sudah selesai lama yakni berlaku khilaf pandangan ulama tentang ini. Jika anda berpegang kepada keharusan mendengar lagu dan muzik, maka kita di sini ingin bertanya kepada anda, sejauh manakah anda dapat mengawal diri sendiri daripada terhimpit kepada kelalaian yang melampau sehingga menghancurkan roh-roh Islam yang ada pada diri? Maka renung-renungkanlah.

***

Anda menghabiskan masa yang banyak dengan mendengar lagu dan muzik, jadi bilakah anda mendengar Al-Qur’an?


Allah berfirman dalam Al-Qur’an:

وَلَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ كَثِيرًا مِنَ الْجِنِّ وَالْإِنْسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لَا يَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْيُنٌ لَا يُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ آذَانٌ لَا يَسْمَعُونَ بِهَا أُولَئِكَ كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولَئِكَ هُمُ الْغَافِلُونَ

«Dan sesungguhnya Kami telah menciptakan untuk Jahannam itu banyak daripada jin dan manusia. Mereka mempunyaï hati-hati yang mereka tidak memahami dengannya, dan mereka mempunyaï mata-mata yang mereka tidak melihat dengannya, dan mereka mempunyaï telinga-telinga yang mereka tidak mendengar dengannya. Mereka itulah seperti binatang ternakan, bahkan mereka lebih sesat. Mereka itulah orang-orang yang lalai» [Al-A`raf: 179]

At-Tabariy menyebut ta’wil ayat ini sebagai:

وكذلك قوله:(ولهم آذان لا يسمعون بها)، آيات كتاب الله، فيعتبروها ويتفكروا فيها، ولكنهم يعرضون عنها

Dan demikian kata-Nya: «Dan mereka mempunyaï telinga-telinga yang mereka tidak mendengar dengannya» ayat-ayat Kitabu Llah, dan mengambil pengajarannya dan berfikir tentangnya, tetapi mereka menjauhi daripadanya.


Anda menghabiskan usia anda untuk menghafal dan berhibur dengan lagu dan muzik, tetapi tidakkah anda membaca ayat berikut?


Allah berfirman dalam Al-Qur’an:

الَّذِينَ آمَنُوا وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِكْرِ اللَّهِ أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ

«Orang-orang yang beriman dan yang tenang hati-hati mereka dengan mengingati Allah. Ketahuïlah bahawa dengan mengingati Allah ia akan menenangkan hati-hati» [Ar-Ra`d: 28]


Anda berhujah bahawa ia dibenarkan selagi tidak melalaikan. Tetapi tidakkah anda terlalai daripada ayat Allah di bawah ini?


Allah berkata dalam Al-Qur’an:

أُولَئِكَ الَّذِينَ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فَأَصَمَّهُمْ وَأَعْمَى أَبْصَارَهُمْ * أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَى قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا

«Mereka itulah orang-orang yang Allah melaknat mereka, dan Dia memekakkan mereka dan membutakan penglihatan mereka. Tidakkah mereka meneliti Al-Qur’an? Atau terdapat di atas hati-hati mereka kunci-kuncinya?» [Muhammad: 23-24]


Tidakkah lagu dan muzik itu melalaikan anda daripada meneliti dan memahami Al-Qur’an? Sedangkan Allah menyuruh mengingati-Nya?


Allah berkata dalam Al-Qur’an:

وَاذْكُر رَّبَّكَ كَثِيرًا وَسَبِّحْ بِالْعَشِيِّ وَالإِبْكَارِ

«Dan ingatlah Tuan kamu banyak-banyak, dan bertasbihlah ketika petang dan pagi» [Ali `Imran: 41]

Jika anda hanya mendengar satu atau dua lagu sehari, yang mungkin memakan hanya lima hingga sepuluh minit, maka itu tidaklah menjadi suatu kesalahan. Namun, jika earphone anda sentiasa di telinga, dengan iPod atau mp3 player anda sentiasa di sisi, tidakkah itu melalaikan anda daripada-Nya?


Allah berkata dalam Al-Qur’an:

إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُولَئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْئُولًا

«Sesungguhnya pendengaran dan penglihatan dan hati, setiap itu – terhadapnya – akan disoal» [Al-Isra’: 36]


Maka apakah jawapan anda terhadap soalan itu nanti?

WaLlahu a`lam.

21 May 2011

Jadilah seorang lelaki yang beriman

diambil dari laman web iluvislam

Jadilah seorang lelaki yang beriman,
Yang hatinya disalut rasa taqwa kepada Allah,
Yang jiwanya penuh penghayatan terhadap Islam,


Yang sentiasa haus dengan ilmu,
Yang sentiasa dahaga akan pahala,
Yang solatnya adalah maruah dirinya,
Yang tidak pernah takut untuk berkata benar,
Yang tidak pernah gentar untuk melawan nafsu,
Yang sentiasa bersama kumpulan orang-orang yang berjuang di jalan Allah.
jadilah seorang lelaki,
Yang menjaga tutur katanya,
Yang tidak bermegah dengan ilmu yang dimilikinya,
Yang tidak bermegah dengan harta dunia yang dicarinya,
Yang sentiasa berbuat kebajikan kerana sifatnya yang penyayang,
Yang mempunyai ramai kawan dan tidak mempunyai musuh yang bersifat jembalang.


Jadilah seorang lelaki,
Yang menghormati ibu bapanya,
Yang sentiasa berbakti kepada orang tua dan keluarga,
Yang bakal menjaga kerukunan rumahtangga,
Yang akan mendidik isteri dan anak-anak mendalami Islam,
Yang mengamalkan hidup penuh kesederhanaan,
Kerana dunia baginya adalah rumah sementara menuju akhirat.


Jadilah seorang lelaki, Yang sentiasa bersedia untuk menjadi imam,
Yang hidup di bawah naungan al-Quran dan mencontohi sifat-sifat Rasulullah,
Yang boleh diajak berbincang dan berbicara,
Yang menjaga matanya dari berbelanja,
Yang sujudnya penuh kesyukuran dengan rahmat Allah ke atasnya.

Jadilah seorang lelaki,
Yang tidak pernah membazirkan masa,
Matanya kepenatan kerana membaca al- Quran,
Suaranya lesu kerana penat berzikir,
Tidurnya lena dengan cahaya keimanan,
Bangunnya Subuh penuh kecergasan,
Kerana sehari lagi usianya bertambah kematangan.


Jadilah seorang lelaki,
Yang sentiasa mengingati mati,
Yang baginya hidup di dunia adalah ladang akhirat,
Yang mana buah kehidupan itu perlu dibaja dan dijaga,
Agar berputik tunas yang bakal menjaga baka yang baik,
Meneruskan perjuangan Islam sebelum hari kemudian.


Jadilah seorang lelaki,
Yang tidak terpesona dengan buaian dunia,
Kerana dia mengimpikan syurga Allah.

06 May 2011

Cerita: Enta, enti, kita sahabat baik.

cerita ini dipetik dari blog salah seorang ex-irshad:

http://ilasyahid.blogspot.com/2010/09/cerita-enta-enti-kita-sahabat-baik_22.html

Sebuah cerita yang saya tahu..

~Kita sahabat baik kan?~
:: Best friend :: by ~Angelicwhispers of DeviantArt

****

"Enta kan sahabat baik ana..."

Majdi angguk.

"Jangan tinggalkan ana ok?"

Majdi tersenyum.

****

Hujan di luar rintis-rintis. Bergabung bersama embun malam yang sedia sejuk.

Majdi menghembus nafas. Termenung. Perkataan 'sahabat baik' berlegar di kepalanya.

Memang sahabat baik. Tapi dia, seorang Zainah. Yang mana: Saya, enta. Dan kamu, enti.

Dan hari-hari yang berlalu. Dan dengan telinga yang semakin mendengar. Dan bersama mata yang terus membaca. Hati ingin terus berubah.

Hanzalah memerhati.

"Apa termenung bro?"

"Tak ada apa.."

Majdi jawab segan-segan.

" 'Dia' yang kamu tunggu, adalah kamu sendiri.."

Majdi mengangkat kening.

"Maksudnya?"

"Kamu yang menyunting dan gubah bunga yang kamu mahukan.."

Majdi sayang akan Zainah. Dia tak mahu sahabatnya itu menangis. Dia kenal akan sahabatnya yang amat memerlukannya. Yang selalu mengadu masalah padanya. Yang selalu bersama berkongsi cerita.

But she is still she. Still ustazah and not ustaz.

"Jom malam ni?"

"Ke mana?"

"Forum pembangunan Islam.."

Hanzalah tersenyum.

****

"Kenapa enta macam lain je?"

"Erm, tak ada apa. Ok je.."

"Ana tanya, jawab sepatah-sepatah je.."

"Tak ada apa Zainah. I'm ok je, dun worry :) "

****

"Saya pelik dengan remaja sekarang.. Terutama dengan yang Ustaz dan Ustazah.."

Ustaz Zahazan memulakan bicara forum.

"Mereka mengajak orang berbuat kebaikan.. tapi ada yang diorang sendiri tak buat.."

Semua khuyuk mendengar.

"Di neraka, nanti ada orang yang disiksa dengan amat teruk.. sehingga ahli neraka hairan dan bertanya kepadanya kenapa dia disiksa begitu. Malah mereka pelik, 'bukankah kamu dahulu mengajak kami ke arah kebaikan'?"

Sungguh, mereka adalah orang yang menyuruh berbuat kebaikan, tetapi tidak melakukan.."

Tenang Imam Muda Asyraf menasihati.

"Jadilah mujahid dan mujahidah Islam yang sebenar.."

Di satu sudut, air mata seorang muslimah sudah mengalir.

Zainah tertunduk.

****

"Orang call tak angkat.."

"Tak sengaja lah.."

"Dia tak sengaja tak apa, kita tak sengaja tak boleh.."

Majdi buat merajuk.

Zainah ketawa.

"Bukan selalu.."

"Ye lah. Wslm.."

"Majdi!!"

"  :)  "

****

Majdi menghempaskan badannya ke katil. Meletakkan tangannya di kepala.

Tersenyum.

"Nak message Zainah lah.."

Majdi bangun, ingin mengambil handphone di atas meja. Terpandang sahih Muslim yang diletakkan di tepi handphonenya.

Dia menyelak..

Telah berkata Hanzalah r.a : Aku bertemu Abu Bakar as-Siddiq lalu Abu Bakar bertanya

Abu Bakar : bagaimana kamu wahai Hanzalah?"

Jawab Hanzalah : Aku telah jatuh munafiq! :

Abu Bakar : Mahasuci Allah, apa yang kamu katakan ini?.

Jawab Hanzalah : Kita bersama rasulullah s.a.w mengingatkan kita berkenaan neraka dan syurga sehingga seolah-olah kami melihatnya di hadapan mata, namun apabila kami keluar dari majlisnya kami bermain-main mesra dengan anak kami dan isteri kami, dan kami telah lupa banyak yang kami pelajari...

Maka berkata Abu Bakar : aku juga begitu. Lalu kami pergi bertemu RasuluLlah saw.

Setelah bertemu aku berkata : Hanzalah telah menjadi munafiq.

Lalu RasuluLlah saw bertanya : kenapa (kamu berkata) begitu ?.

Lalu aku menjelaskan : Sesungguhnya kami bersama Rasulullah s.a.w mengingatkan kami tentang syurga dan neraka seolah kami melihatnya di hadapan kami namun apabila kami keluar dari majlisnya kami bermain-main mesra dengan anak kami dan isteri kami, dan kami sesungguhnya telah lupa banyak dari yang dipelajari.

Lalu RasuluLlah saw bersabda : Jika sekiranya kamu ini kekal begitu (insaf dan takut semasa pengajaranku) dan sentiasa dalam zikir mu maka kamu akan bersalaman dengan para malaikat di tempat tidur mu dan di jalan-jalan kamu akan tetapi satu masa (untuk ibadat) dan satu masa (untuk melakukan perkara lain) - RasuluLlah saw mengulang 3 kali.

(Riwayat Muslim)

Majdi sebak. Ini Hanzalah, sahabat nabi. Sedangkan diri mereka yang hebat merasakan dirinya munafiq hanya kerana bermesra dengan anak dan isteri yang halal.

Aku?

Air matanya mula mengalir. Kali kedua selepas forum tadi.

Bukankah tadi kamu merasakan seakan sudah di tepian neraka Majdi? Apa guna tangisanmu?

Hanzalah masuk. Pelik memerhatikan sahabatnya yang sedang menangis.

"Kenapa ni Majdi?"

Majdi melangut.

"Hanzalah, aku amat berharap malaikat akan turun bersalaman denganku.."

****

Hujan sudah reda. Lampu-lampu perang memancar perlahan menemani malam.

Zainah merenung luar tingkap, mengambil angin malam yang menyejukkan.

Hatinya benar-benar lembut sekarang. Terasa murah dengan tangisan. Forum sebentar tadi ibarat bayu yang menyampaikan salam. Salam hidayah ke hati.

Dia mahu menjadi pejuang Islam. Dan bukankah tanggungjwab sebagai seorang mujahidah itu amat besar? Sebesar pengorbanan.

Nekad.

"Salam, free x? Nak cakap sket.."

Inbox keluar. Zainah. Majdi tersenyum bersahaja.

"Wslm, yup. Silakan.."

"Ana tak tahu nak cakap macamna. Macam mana ya? Erm, perasan tak bila kita selalu message-message, kadang-kadang call.. Perasan tak sepatutnya semua tu berlaku? Hmm.. ana nak calon suami ana yang jaga muamalatnya. Tapi camna ana nak dapat mcm tu kalo ana pun x jaga muamalat? hmm.. banyak benda malam ni yang buat ana menyesal. Ana tak menyesal jadikan enta sahabat baik ana. Tapi kita yang tersilap langkah. Betul tada rasa antara kita. Ana dan enta tada perasaan antara satu sama lain. tapi itu bukan tiket untuk kita selalu message, gurau.. ana selalu cakap pada diri..

'majdi sahabat aku. 'Tada salah untuk berhubung dengan dia sebab kami bukannya ada rasa apa-apa'.

Tapi ana silap.. Ana nak jadi baik, sebab ana nak dapat suami yang baik. Ana nak enta jadi baik supaya enta dapat isteri yang baik. maybe pasni kita da tak yah message yang mengarut dah. Ana menyesal dengan semua yang ana lalui.. ana nak minta maaf pada enta, kalau-kalau selama ni ana wat enta terlalai or apa-apa la.. mohon Allah ampunkan ana.. Mohon Allah jaga kita.. doakan ana.. Syukran suma2.. ana nak berubah.."

Majdi diam. Menatap setiap huruf.

"Tak salah kan kalau ana reply?..."

Hujan kembali rintis di luar.

"Tak.."

Zainah menunggu.

"Maha suci Allah yang menjadikan malam ni untuk kita. Untuk ana, juga untuk enti. Allah benar-benar bantu bila kita mahu berubah kan? Sebelum ni enti pernah tanya, "Majdi, enta macam lain sikit je.." "Kenapa macam acuh tak acuh je dengan ana.." Sebab ana rasa apa yang enti rasa sekarang, Zainah. Tapi ana sayangkan enti sebagai seorang sahabat. Ana nak enti lupakan ana perlahan-lahan. Ana tak nak tinggalkan enti tiba-tiba. Ana tak nak enti menangis. Dan ana takut, seandainya satu hari nanti, ana akan rindukan dan amat rindukan enti. Ana juga benar-benar nak berubah. Sekarang, kita sama-sama berubah ya? Semoga Allah menjaga enti selalu. Semoga Allah menjaga hati kita sentiasa. teruskan menjadi wanita solehah ya.."

Tenang. Setenang hujan di luar.

"Allah.. terima kasih ya Allah.. Terima kasih juga Majdi.. Ana sebelum ni masih keliru. takut enta tinggalkan ana. benar-benar tak nak enta tinggalkan ana. Tapi kita punya tanggungjawab besar. bagaimana mahu menyeru pada kebaikan sedangkan kita bergelumang noda. Ana benar-benar mahu berubah. Moga Allah jaga ana, enta, dan sahabat semua. Terima kasih untuk semua-semua. Segala nasihat, dan perhatian enta, segala-galanya.. Wslm."

Majdi tersenyum. Walau syahdu.

Zainah menangis. Walau pedih.

Redha Allah lebih penting.

Bukankah sahabat yang baik itu membawa ke jalan menuju Allah?

****

Epilog:

Umar bin Abdul 'Aziz.

'Umar pernah jatuh cinta pada seorang gadis. Hanya Fathimah binti 'Abdul Malik, sang isteri bidadari hati yang belum mengizinkan 'Umar menikahi gadis itu.

Namun cinta itu tetap ada.

Kemudian hari itu datang menghampiri. Di puncak pengorbanan yang harus diberikan Umar. Untuk diri, rakyat, dan negerinya.

Walau dirinya sendiri tanpa rehat. Tanpa ruang sedikit walau untuk sekadar tertawa.

Saat Umar bertanya.

"Bagaimana keadaan kaum muslimin hari ini?"

Muzahim, si Perdana Menteri tersenyum.

"Semua kaum muslimin dalam keadaan sangat baik wahai Amirul Mukminin. Kecuali saya, anda, dan baghal anda ini.."

Ditumpukan segalanya hanya untuk perjuangan.

Fathimah amat merindukan senyum sang suami. Lalu dibawanya sang gadis yang dicintai 'Umar untuk dinikahi.

Gadis yang amat dicintainya, begitu juga sebaliknya pada sang gadis.

Nyala cinta itu kembali. Meronakan harapan. Mewarnakan hati yang sebelumnya lelah.

Namun, di sinilah cinta semasa dan cita besar perubahan bertemu dan bertarung. Di perlantaran hati sang khalifah.

Ajaib, 'Umar menikahkan gadis tersebut dengan pemuda lain.

Kata Ustaz Anis Matta. Tak ada cinta yang mati di sini.

Sebelum meninggalkan kediaman 'Umar, gadis itu bertanya sendu.

" 'Umar, dulu kau pernah sangat mncintaiku. Tapi kemanakah cinta itu sekarang?"

'Umar bergetar haru. Ada sesak di dadanya.

"Cinta itu tetap ada.."

"Bahkan kini rasanya jauh lebih mendalam..."

(Dipetik dari buku Agar bidadari cemburu padamu- Salim A. Fillah)

****

Bukankah sahabat yang baik itu mengajak ke arah Syurga dan bersama menjauhi neraka?

01 May 2011

Science supports Muhammad's says of Coccyx


know_Muhammad_coccyx
The Prophet (SWS), long before the science of embryology budded into life, determined that the fetus is created from the primitive steak in the coccyx. Apart from the beauty that radiates from the Prophet’s (SWS) words, scientific facts that are completely compatible with newly discovered facts are also established
The Prophet (SWS) said:
“All of the son of Adam will (be eaten) by the earth except the coccyx from which he was created and from which he will be resurrected.” Reported b: Al-Bukhari, Al-Nassaii, Abu-Daoud, Ibn-Majah, Ahmad in his Musnad and Malik in his Mouattaa.
In another version Abu Hurairah reports that the Prophet (SWS) said:
“There is a bone in the Son of Adam that the earth will never eat. They said what is it oh Prophet of Allah? He said: It is the coccyx.” Reported by Al-Bukhari, Al-Nassaii, Abu-Daoud, Ibn-Majah, Ahmad in his Musnad and Malik in his Mouattaa

This Hadith talks about three important facts:
· man is created from the coccyx
· The coccyx never decays
· Man will be resurrected from the coccyx

This article will therefore shed some light about the newly discovered facts about the coccyx

1. Is the Prophet’s (SWS) claim that man is created from the coccyx scientifically true?
It is scientifically known that when the sperm fecundates the ovule, it begins to divide into cells till the embryonic disc appears. This consists of two layers.
The external layer fastens the embryo unto the uterus wall. It also helps in supplying the embryo with nutrition from the secretions of the mother’s uterus and blood.
The internal layer plays the most important part. The primitive steak builds the human organs. On the fifteenth day a very minute strand, scientifically known as the primitive steak, appears on the internal layer of the embryonic disc. Cells from the primitive steak pour into the embryonic disc, forming the different organs of the body.
After these cells pour enough into the embryonic system, the primitive streak and node become emaciated and reside in the sacral zone, in the last vertebrae, where the coccyx is formed.
So the Prophet’s (SWS) statement that the coccyx or tailbone is responsible for the creation of the human being is absolutely true.

2. Are the Prophetic words that claim that the coccyx never decays though the whole of the body will decay scientifically true?
Hans Spemann, in his experiments on the primitive steak, found that cutting, boiling, squashing and grafting it onto another in the third week resulted in the remarkable growth of a secondary embryo. This is further evidence to the fact that man is created from the coccyx as well as the inability of the coccyx to decay.
In China, a group of researchers conducted some experiments on the tailbone by exposing it to strong radiation. However, it remained unchanged.
In another unsuccessful attempt to cause the tailbone to disintegrate they tried to melt it by using the strongest acid.
In Yemen, Dr Zandany subjected the tailbone to intense heat by placing it in direct fire for ten minutes till it turned red and then black. The bones around it got carbonized and the fats melted. The result was amazing. The tailbone remained as it was!
So, based on the above evidence the coccyx never decays, exactly as the Prophet (SWS) said 1400 yeas ago.
If the first two statements made by the Prophet (SWS) in this Hadith have been proven to be scientifically true then certainly his final statement that “man will be resurrected from it” must also be true.
Isn’t it therefore evident that Muhammad was a real Prophet and that he received his words from God?
source: http://www.knowmuhammad.com/ By Magdy Abdalshafy