26 February 2010


Salam Maulidurrasul semua~

Selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W :)

Semoga kita tidak tergolong di antara golongan manusia yang mengaku mencintai Rasulullah tapi mendustai sunnah dan ajaran yang Baginda S.A.W bawa

Raikan Maulud Nabi bukan hanya setahun sekali;
amalkan sunnahnya semampu mungkin! :)


17 February 2010

16 February 2010

Jom Makan~

Assalamualaikum!

Beberapa minggu yang lalu, satu usrah sesama nuqaba' telah diadakan. Sebelum para nuqaba' meninggalkan ruang kelas 5AF setelah selesai usrah, Ustazah Azizah sempat mengingatkan..

"Ni.. saya nak tegurlah sikit, tentang makan sambil berjalan~"
*semua tersengih*

Adoi~ Sangatlah mencacatkan pandangan mata celik lagi terang [yang rabun pun termasuklah] bila tengok fenomena makan berdiri/berjalan di SMKA AL IRSHAD, sekolah kluster kecemerlangan.................. cemerlanglah sangat kan~

jom kita bersangka baik~
"diorang busy sangat lah.... xsempat nak gerak cari tempat nak duduk~"
"alah.. kan da xboleh makan dalam kelas.. susah la .. nak duduk makan kat kelas pun x boleh..."
"diorang nak makan 2-3 suap je~ xlarat nak jalan 2-3ribu batu nak ke kantin~"
hehehe~ sila baca sesinis yang mungkin. xD
Fenomena ni kalau dilihat dengan mata kasar, terjadi dalam kalangan pelajar-pelajar yang sinonim dengan label "sopan".... "ayu"... "sejuk mata memandang"... oh.. tidak lain tidak bukan, YAAA. JENG JENG JEEENNG~ pelajar banat, khususnya... dan~~~~ lebih menyedihkan, senior-senior belaka! xD!!

Ada satu hadith;
Dari Anas dan Qatadah RA, dari Nabi SAW, "Sesungguhnya
beliau melarang seseorang minum sambil berdiri." Qotadah RA berkata,
"Bagaimana dengan makan?" Beliau menjawab, "Itu lebih buruk lagi."

(HR. Muslim dan Turmidzi).


Dalam satu hadith lain;

dari Abu Hurairah, Nabi SAW
bersabda, "Jangan kalian minum sambil berdiri! Apabila kalian lupa, maka
hendaknya ia muntahkan!" (HR. Muslim).


Ehem.. Sesungguhnya Allah dan Rasulnya lebih mengetahui.
Kalau kita fikir secara aqli sekalipun, ya, makan dan minum sambil duduk adalah...

-LEBIH SELAMAT
-LEBIH SIHAT
dan tentu-tentunya,
-LEBIH SOPAN..

ok. ana ada terbaca satu artikel tentang makan dan minum sambil berdiri.
secara ringkasnya, apabila kita minum sambil berdiri, cairan, atau bak kata orang putih, "liquid" yang kita minum tu akan jatuh terus secara mendadak ke dasar usus dan kalau hal ni berlaku secara berterusan, our digestive system will be mallfunctioning. NAK??!

Dr. Ibrahim Al-Rawi melihat bahawa manusia ketika berdiri, ia dalam keadaan tegang, organ keseimbangan dalam pusat saraf sedang bekerja keras supaya mampu mempertahankan semuaotot pada tubuhnya, sehingga mampu berdiri stabil, dengan sempurna. Ini merupakan kerja yang sangat teliti yang melibatkan semua susunan saraf dan otot secara simultaneous, dan ketahuilah, manusia tidak mampu mencapai ketenangan yang merupakan syarat terpenting ketika makan dan minum. Ketenangan ini boleh dihasilkan ketika kita duduk, dimana saraf berada dalam keadaan tenang dan tidak tegang, sehingga sistem pencernaan dalam keadaansiap untuk menerima makanan dan minuman.

maklumat tambahan:
Ada satu budaya yang mengamalkan "standing party"... dalam majlis ni, kita makan dan minum sambil berdiri. [dalam erti kata lain, jimat kos beli kerusi dan meja plastik, sekali gus jimat ruang~] .. hoh. janganlah kita tiru budaya ni ye, kawan2! jom makan! xD

SETELAH BANAT SMKA AL IRSHAD DITEGUR TENTANG PERKARA INI,
Alhamdulillah. ada perubahan.
"Alhamdulillah. saya dapat lihat perubahan yang baik. tak nampak sangat dah budaya makan sambil berjalan ni... di kalangan adik2.... tapi yang kakak-kakaknya masih ada lagi~" -Ustazah Azizah.
Er. Kalau macam tu, parah jugak la.. Senior~ Senior!

oh! BADAR SMAI ingin mengucapkan tahniah kepada Cik.. eh. Puan Siti Harnani binti Radhuan Din yang telahpun selamat diijabkabulkan dengan En Mohd Fairus pada Jumaat, 12 Februari yang lalu! Moga pernikahan kalian diberkati Allah, kekal abadan abada, insyaAllah.

14 February 2010

APA KATA MEREKA TENTANG ISLAM?

Theodore Hertzel


- pencetus idea penubuhan negara Yahudi ( tulis buku Negara Yahudi : 1895 ) 
"misi kalian bukanlah mengeluarkan mereka dari Islam, walaupun yang terakhir ini merupakan keberhasilan yang paling gemilang. Tapi lebih pada usaha bagaimana menjauhkan mereka dari Islam..jadikanlah mereka sebagai orang Islam yang tidak kenal agamanya sendiri, orang Islam yang gemar berfoya-foya, suka dengan kemaksiatan, hidup semata-mata untuk cari harta dan jabatan..jika umat Islam sudah menjadi seperti ini, maka misi kalian sudah berhasil..laksanakan dan tunaikan misi kalian ini dengan penuh kesedaran - ucapan di Persidangan Yahudi di Basle, Switzerland : 1897.

CUBA ANTUM HAYATI SETIAP BAIT KATA-KATA DIA 

12 February 2010

RALAT! kartun tinta daie edisi SULUNG blurr??

salamullahialaikum ya IRSHADIANs!

kaifa hal? bikher? dah baca tinta da'ie? ke tak pernah dengar langsung tinta daie tu?

eh, takkan kot? hehe:D mesti baca kan? ;) harap antum enjoy reading it~! kami hanya merancang ALLAH lah yang menentukan segalanya;D

macam biasalah nama pun keluaran sulung, banyak juga cacat, tempang dan celanya.  

KAMI DARI LUJNAH PENERBITAN BADAR smka al~irshad   
MEMOHONG BERIBU MAAF ATAS KEKHILAFAN ATAS SEDIKIT KESALAHAN TEKNIKAL YANG TIDAK DISEDARI.

 
INSYA ALLAH. nantikan keluaran tinta daie edisi kedua!;) pasti gempak!;)


 nilah kartun yang blurr tahap giga tu! aasifah jiddan!;)

11 February 2010

Apa makna 14 Feb bagi anda?

Assalamualaikum.
Bila ana sebut 14 Feb. Apa yang anda bayangkan?

er. HEARTS? banyak2 macam yg ini~~


tapi pastinya bukan yg ini~

hehe. gurau2~

atau pun kuntuman mawar mekar~ waaa.. cantik kan~


ala sweeetnyaa ~ ORANG kata, 14Feb ni, Hari Kekasih. Hari untuk kita meraikan orang yang kita cintai. wah. wah. bukan main lagi. siap tarikh khas utk pasangan kekasih meraikan dan diraikan.. Tapi. Kita tau Islam tidak membenarkan Valentine's Day, kan?

anda sambut 14Feb? Tidak?
saya ulang soalan saya .. anda sambut 14Feb? Tidak juga? *sila baca dlm nada yg amat skema* 

baiklah. Ana, mengaku 14Feb adalah tarikh yang amat bermakna dalam diri ana.

ha? Biar betul?

Ya. Ana sambut 14Feb. Ha~ Apa yang sedang bermain di fikiran anda? Sabar.
Cuba bersangka baik. Ana sambut 14Feb, bukannya Valentine's Day.
14Feb adalah merupakan hari lahirnya seorang ibu yang melahirkan ana~~ Haha. Ok. gurauan selesai. Sekarang. Jom kita lihat Valentine's Day dari sudut pandangan yg lebih ilmiah beserta hadith dan QS.

14 Februari : Hari Apakah Itu Bagi Seorang Muslim?

www.iLuvislam.com

Abu Saif *

editor : everjihad

Perayaan adalah sesuatu yang mengiringi fitrah kehidupan manusia. Ia adalah hari manusia memecahkan rutin kehidupan dengan melakukan sesuatu yang dikhususkan pada hari berkenaan dengan tujuan yang pelbagai. Kerana itulah, setiap bangsa manusia mempunyai perayaan mereka yang tersendiri. Ia disambut dengan pelbagai cara, dengan sebab, “˜sempena”™ dan matlamat yang berbeza-beza.

Islam sebagai cara hidup fitrah yang telah Allah sempurnakan ciri-ciri dan kemampuannya, turut menggariskan perayaan bagi umatnya. Sebagai umat Islam, perayaan turut menjadi salah satu cabang hidup yang mesti kita tempuhi mengikut garis panduan yang telah ditetapkan oleh Allah SWT.


Hadith Abu Daud yang diriwayatkan oleh Anas bin Malik R.A secara jelas menegaskan bahawa Allah SWT telah memperuntukkan bagi umat Islam dua perayaan bagi menggantikan segala bentuk keraian yang diwarisi dari zaman jahiliah dan sumber yang tidak Islam. Dua perayaan berkenaan adalah Aidilfitri dan Aidiladha. Inilah dua hari yang bukan sahaja menjadi hari perayaan, bahkan Allah SWT menuntut kita agar tidak alpa dari me”raya”kannya. Puasa yang menjadi ibadah yang dipuji Allah, diharamkan pada dua hari berkenaan supaya umat Islam menyambutnya dengan sempurna dan tidak berlebih-lebihan di dalam ibadah sehingga ia “˜disangka taqwa”. Akan tetapi, dengan pertemuan Islam bersama bangsa lain, dan nilai iman yang corot, umat Islam mula meniru amalan yang tiada kena mengena dengan agamanya. Apatah lagi di dalam keadaan mereka yang bermastautin di negara bukan Muslim.








Di suatu ketika, seorang sahabat Nabi sallallaahu ‘alayhi wa sallam yang dahulunya seorang Nasrani, iaitu ‘Adi bin Hatim radhiyallaahu ‘anhu, bertanya kepada Rasulullah sallallaahu ‘alayhi wa sallam:


Siapakah yang dimaksudkan dengan al-maghdhoob ‘alayhim (golongan yang dimurkai Allah) seperti yang tersebut di dalam surah al-Fatihah? Rasulullah sallallaahu ‘alayhi wa sallam menjawab, “mereka itu adalah Yahudi”. Adi bertanya lagi: siapakah pula yang dimaksudkan sebagai al-dhaalloon (golongan yang sesat) itu? Rasulullah sallallaahu ‘alayhi wa sallam menjawab, “mereka itu adalah Nasrani”. Hadith ini diriwayatkan oleh al-Tirmidhi dan Ahmad serta dinilaikan sebagai sahih.


Biar pun pada aqidah kepercayaan kaum Yahudi itu ada sesatnya, namun mereka lebih menonjol sebagai golongan yang banyak menimbulkan kerosakan yang mengundang murka Allah. Begitu juga dengan kaum Nasrani, walaupun terdapat juga perlakuan mereka yang merosakkan dan mencetuskan murka Allah, namun mereka lebih menonjol sebagai kaum yang mendatangkan kepercayaan yang sesat dan mengelirukan. Justeru Yahudi disimbolkan sebagai KAUM YANG DIMURKAI-NYA, manakala kaum Nasrani pula dilabelkan sebagai KAUM YANG SESAT.


Setiap hari, seorang Muslim bersolat dan membaca Surah al-Fatihah berulang-ulang kali. Pengulangan ini merupakan sebab mengapa surah al-Fatihah dinamakan juga sebagai al-Sab’u al-Mathaani yang bermaksud 7 ayat yang diulang-ulang. Pengulangan berlaku dalam kehidupan kita apabila ia merupakan sesuatu yang amat penting, teras dan dasar yang manusia tidak boleh hidup tanpanya. Kerana itu kita diajar, dipaksa malah mungkin dirotan agar mengulang-ulang hafalan kita terhadap sifir di dalam Matematik, kerana sifir itu adalah teras dan dasar ilmu pengetahuan yang kita sulit hidup tanpanya.

Di dalam surah al-Fatihah yang diulang-ulang sebanyak 17 kali sehari itu, kita berulang kali merayu kepada Allah Subhanahu wa Ta’aala agar mengekalkan diri di dalam petunjuk-Nya, hidup sebagai sebahagian daripada alladheena an’amta ‘alayhim (golongan yang Engkau kurniakan nikmat ke atas diri mereka). Golongan ini diterangkan oleh Allah Subhanahu wa Ta’aala di dalam surah al-Nisaa’ ayat 69 sebagai:

Dan sesiapa yang taat kepada Allah dan RasulNya, maka mereka akan (ditempatkan di Syurga) bersama-sama orang-orang yang telah dikurniakan nikmat oleh Allah kepada mereka, Iaitu Nabi-nabi, dan orang-orang Siddiqiin, dan orang-orang yang Syahid, serta orang-orang yang soleh. dan amatlah eloknya mereka itu menjadi teman rakan (kepada orang-orang yang taat)” [al-Nisaa’ 4: 69]



Berusaha untuk menjadi kaum yang beroleh rahmat dan karunia nikmat dari Allah, tidak sempurna jika sekadar mengejar Islam, tanpa menolak dan menghindarkan diri daripada lawan Islam iaitu Jahilillah. Sebagaimana kita berulang kali memohon hidayah-Nya, kita juga berulangkali mengisytiharkan penolakan kita kepada cara hidup kaum yang dimurkai Allah dan cara hidup kaum yang sesat dan bingung kepercayaannya. Itulah intipati erti jati diri seorang Muslim. Tersendiri pada kepercayaan dan cara hidupnya. Istimewa dan unik mengatasi kaum yang bersalut murka dan dusta.


Islam itu tinggi dan tiada sesuatu yang lebih tinggi daripadanya”

(Hadith riwayat al-Baihaqi dan dinilaikan sebagai sahih oleh al-Albani)



Ketinggian Islam itu bukanlah terletak pada nasab keturunan, bersikap hidung tinggi merasakan diri sebagai kaum pilihan Tuhan, tanpa sebarang nilai dan pengorbanan. Tingginya Islam adalah pada keluhuran prinsipnya dalam mengatur hubungan manusia dengan Tuhannya, serta hubungan manusia sesama manusia. Islam menjelaskan dengan terang dan nyata akan erti hablun Minallaah, Islam menghuraikan Aqidah dengan luhur dan jelas sandaran. Islam juga memuliakan manusia dengan meninggikan keistimewaan manusia iaitu pada akal fikirannya. Justeru tidak tahyul dan pemaksaan kepercayaan kepada kita dalam melengkapkan diri sebagai seorang Muslim. Semuanya jelas dan luhur, serta mampu dipercayai oleh seorang manusia dan upaya dirinya.


Itulah Islam.

Bukan sahaja memurnikan jalan berTuhan dalam kehidupan, Islam juga mengatur hubungan manusia sesama manusia dengan sebaiknya. Islam menganjurkan perbuatan baik dan perkongsian manfaat sesama manusia, memuliakan keadilan, mengharam serta memerangi kezaliman dan penindasan.

Itulah Islam.


Kemuliaan yang bukan sebagai sebuah hadiah pemberian, tapi ganjaran atas mujahadah dan pengorbanan kita mencari kemuliaan itu. “Islam itu tinggi dan tiada sesuatu yang lebih tinggi daripadanya” (Hadith riwayat al-Baihaqi dan dinilaikan sebagai sahih oleh al-Albani)


Ketinggian Islam itu bukanlah terletak pada nasab keturunan, bersikap hidung tinggi merasakan diri sebagai kaum pilihan Tuhan, tanpa sebarang nilai dan pengorbanan. Tingginya Islam adalah pada keluhuran prinsipnya dalam mengatur hubungan manusia dengan Tuhannya, serta hubungan manusia sesama manusia. Islam menjelaskan dengan terang dan nyata akan erti hablun Minallaah, Islam menghuraikan Aqidah dengan luhur dan jelas sandaran. Islam juga memuliakan manusia dengan meninggikan keistimewaan manusia iaitu pada akal fikirannya. Justeru tidak tahyul dan pemaksaan kepercayaan kepada kita dalam melengkapkan diri sebagai seorang Muslim. Semuanya jelas dan luhur, serta mampu dipercayai oleh seorang manusia dan upaya dirinya.

Itulah Islam.



Bukan sahaja memurnikan jalan berTuhan dalam kehidupan, Islam juga mengatur hubungan manusia sesama manusia dengan sebaiknya. Islam menganjurkan perbuatan baik dan perkongsian manfaat sesama manusia, memuliakan keadilan, mengharam serta memerangi kezaliman dan penindasan.


Itulah Islam!


Kemuliaan yang bukan sekadar sebagai sebuah hadiah pemberiaan, tapi ganjaran atas mujahadah dan pengorbanan kita mencari kemuliaan itu. Perayaan-perayaan bukan Islam seperti Hari Krismas dan Hallowen saling mengunjungi, bukan sahaja dengan sebutan-sebutan mulut malah turut hadir bersama jualan murah di kedai-kedai, promosi besar-besaran di media dan hiasan-hiasan di sepanjang jalan. Semua itu sudah tentu menjadi perang psikologi, sehinggakan mereka yang tidak turut serta, boleh terasa janggal, dicemuh sebagai “anti sosial” atau apa-apa label yang kurang menyelesakan. Tidak lama lagi, Hari Valentine pula muncul. Anak-anak muda, malah mungkin juga yang sudah “out of season” sedang menanti apakah surprise yang bakal disediakan oleh insan tersayang, menjelang 14- Februari akan datang. Apa kata, 14 Februari ini kita sediakan surprise yang paling bermanfaat, iaitu penjelasan berikut:

Di dalam sepotong Hadith yang terdapat di dalam Sunan Abi Dawood, Rasulullah SAW telah bersabda,


“Barangsiapa yang meniru atau berkumpul meramaikan sesuatu kaum, maka dia adalah dari kalangan mereka”


Menjelang 14 Februari, kaum Nasrani dan masyarakat Barat sibuk meraikan Hari Valentine. Hari Kekasih yang disandarkan secara sejarahnya kepada Valentine of Rome, peristiwa mengenang Saint Valentine yang dikebumikan di Via Flaminia sekitar tahun 269M. Hari Valentine yang mengalami pelbagai penafsiran di sepanjang sejarah Eropah Moden akhirnya menjadi hari memuja kekasih, tidak terhad hanya kepada nilai, cara hidup dan kaum Nasrani di Barat, malah akhirnya menyerap sebagai budaya kaum Asia. Malang sekali, ritual yang tidak punya sebarang kaitan dengan kita sebagai kaum Muslimin, sedikit demi sedikit terserap sebagai budaya dan amalan anak-anak muda kita. Perlu ditegaskan, seorang suami berkewajipan menghargai sang isteri, begitu juga seorang isteri terhadap suaminya. Ia adalah sebesar-besar ajaran Islam. Namun penghargaan yang ingin diberi, telah ada caranya menurut ajaran Nabi sallallaahu ‘alayhi wa sallam. Tidak seharusnya kita mengambil ritual kaum lain, apatah lagi dosa di atas dosa, tatkala penghargaan itu adalah pada sebuah perhubungan di luar akad perkahwinan!


Para kekasih dan teman akrab, pada hari itu, akan saling menjadi musuh di antara satu sama lain, kecuali mereka yang bertaqwa” [al-Dzukhruf 43: 67]



Para kekasih yang berkasih dalam belenggu dosa, kasihnya hanya hiasan nafsu di dunia. Di akhirat kelak, tatkala para kekasih ini berdepan dengan keputusan Allah ke atas mereka, setiap seorang akan bermusuhan dengan orang yang pernah dikasihinya, kerana masing-masing mahu menyelamatkan diri. Hanya yang bertaqwa sahaja beroleh jemputan berikut:


Mereka – yang bertaqwa – itu, diberi penghormatan serta diseru oleh Allah Taala dengan firmanNya): “Wahai hamba-hamba-Ku! Pada hari ini kamu tidak akan merasai sebarang kebimbangan dan kamu pula tidak akan berdukacita”.(Mereka itu ialah) orang-orang yang beriman akan ayat-ayat keterangan kami, serta mereka menjadi orang-orang Islam yang taat patuh


(Mereka diberi sebaik-baik balasan dengan dikatakan kepada mereka): “Masuklah kamu ke dalam syurga bersama-sama isteri-isteri kamu (yang beriman), dengan menikmati sepenuh-penuh kegembiraan dan kesenangan” [al-Dzukhruf 43 : 68-4-70]


Jika mahu membalas cinta, balaslah dengan cara yang menyampaikan dua kekasih itu ke syurga. Bukan cinta berbalas dosa.Bukanlah soal bunga ros atau sekeping kad itu yang menjadi persoalan, tetapi kemusnahan jati diri sebagai seorang Muslim, dan sikap terhegeh-hegeh meniru segala yang datang daripada Barat itulah yang menjadi persoalannya.



Syaikhul Islam Ibnu Taymiah menulis di dalam kitabnya Iqtidha al-Sirat al-Mustaqeem (jilid 1, muka surat 470) menyebut, “Terdapat beberapa noktah penting yang mesti diberi perhatian apabila kita membincangkan tentang perayaan dan hari kebesaran golongan bukan Islam. Pertama; perayaan, hari kebesaran dan amalan adalah peraturan, undang-undang dan cara hidup dalam konteks yang luas. Allah SWT menyebut di dalam Al-Quran, “Bagi setiap umat itu telah Kami jadikan bagi mereka amalan yang mereka ikuti.” (Al-Hajj: 67) .




Tiada bezanya menyertai mereka di dalam perayaan dengan meyertai mereka di dalam amalan-amalan mereka yang lain. Bersetuju dengan perayaan mereka, adalah merupakan persetujuan ke atas perkara kufur. Bersetuju dengan mana-mana aspek kecil kepercayaan mereka adalah sama dengan kepercayaan terhadap cabang kufur. Malah, hari kebesaran (Holiday) dan perayaan salah satu kaedah utama yang membezakan adat dan undang-undang di antara satu kaum dengan kaum yang lain. Ia juga merupakan amalan yang paling menonjol bagi satu-satu bangsa. Redha dan bersetuju dengan perayaan itu adalah persetujuan terhadap perbuatan kufur paling khusus yang menjadi simbol bagi amalan dan cara hidup mereka. Tidak syak lagi, persetujuan seperti itu atau meletakkan diri pada ikutan terhadap situasi sedemikian rupa, hanya merebakkan kekufuran.”

Ini merupakan sedutan daripada kenyataan Syaikhul Islam Ibnu Taymiah yang cuba untuk memahamkan kita bahawa pesta-pesta dan sempena yang terhadap di sekeliling kita ini adalah simbol kepada cara hidup golongan bukan Islam. Tidak timbul soal sekadar hendak berseronok atau belajar bersosial, jika yang dilakukan itu adalah cabang redha kepada kufur yang hanya menatijahkan kemurkaan Allah SWT.

Lanjutan hal tersebut, para Ulama juga telah menegaskan bahawa perbuatan menyampaikan tahniah kepada golongan bukan Islam sempena hari kebesaran dan perayaan mereka, adalah sesuatu yang dilarang. Ibn al-Qayyim di dalam kitabnya Ahkam Ahl al-Dhimma (jilid 1, muka surat 205) menulis, ” Memberikan tahniah pada perayaan-perayaan tertentu yang dikhususkan kepada bukan Muslim dengan menyebut “Blessed holiday for you” atau apa-apa yang semakna dengannya, adalah dianggap tidak harus, pada persetujuan para Ulama. Walaupun seseorang itu mengucapkan tahniah di dalam keadaan bersih daripada mana-mana aspek kufur, ia tetap dianggap terlarang kerana tahniah itu adalah ucapan kita ke atas dosa-dosa besar seperti minum arak, berzina dan lain-lain perbuatan keji yang menjadi intipati perayaan tersebut. Ramai di kalangan mereka yang tidak begitu menjaga agama melakukan perbuatan seperti ini (mengucapkan tahniah) di dalam keadaan mereka tidak mengetahui betapa besarnya kejahatan yang mereka lakukan. Barangsiapa yang mengucapkan tahniah kepada seseorang atas mana-mana dosa atau kekufuran yang dilakukannya, maka dia telah mendedahkan dirinya kepada siksaan dan kemurkaan Allah SWT.”

Ibnu al-Qayyim juga telah menyimpulkan di dalam satu bahagian kitabnya tentang pendapat para Ulama berkaitan dengan hal ini. (Ahkam Ahl al-Dhimma, jilid 2, muka surat 722). Antara yang disebut, “Adalah tidak dibenarkan bagi para Muslim membantu golongan bukan Islam di dalam sambutan perayaan-perayaan mereka atau menghadiri majlis-majlis mereka berdasarkan kepada persetujuan para Ulama. Para ahli Fiqh yang mengikut keempat-empat mazhab yang muktabar itu juga telah menegaskan secara terang dan nyata di dalam kitab-kitab mereka. Abu al-Qasim al-Tabari menulis, “Adalah tidak dibenarkan bagi para Muslim menghadiri pesta dan hari kebesaran golongan bukan Islam kerana ia adalah dari jenis kebatilan yang keji. Jika golongan yang baik bercampur gaul dengan golongan yang jahat tanpa sebarang usaha untuk menghentikan apa yang dilakukan oleh golongan yang jahat itu, maka jadilah mereka sebahagian daripada mereka yang merestui kekufuran dan berada di bawah pengaruhnya. Dan sesungguhnya kita takut terjatuh ke dalam kemurkaan Allah disebabkan oleh keramaian mereka itu.”�
Sabda Nabi sallallaahu ‘alayhi wa sallam:

Kamu akan mengikuti sunnah umat sebelum kamu sejengkal demi sejengkal, sehasta demi sehasta sehinggakan jika mereka memasuki lubang biawak (dhab) nescaya kamu akan mengikuti mereka. Sahabat bertanya: Adakah mereka itu kaum Yahudi dan Nasrani, wahai Rasulullah? Sabda Baginda SAW: Ya, siapa lagi kalau bukan mereka?” - [Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim]


Setiap masa, suami tanyalah kepada isteri dan isteri tanyalah kepada suami, di manakah anak-anak kita. Jangan tidak lekatnya mereka di rumah itu, rupa-rupanya mereka sedang berbondong-bondong masuk ke lubang biawak Yahudi dan biawak Nasrani.

Ibn al-Qayyim juga menyatakan bahawa Ibn Al-Qasim tidak menyukai orang Islam memberikan hadiah kepada orang Kristian semasa perayaan mereka. Beliau menganggap perbuatan ini sebagai memberikan penghormatan kepada perayaan itu, dan membantu orang Kristian berkenaan berkekalan di dalam kekufurannya.

Al-Baihaqi yang merupakan ahli Hadith bermazhab Syafie, meriwayatkan dengan sanad yang sahih bahawa Abdullah ibn Umar R.A. menyebut “Barangsiapa yang tinggal di tanah air bukan Islam dan sama-sama menyambut perayaan-perayaan mereka serta berkelakuan seperti mereka sehingga dia mati, maka dia akan dibangkitkan bersama golongan Kuffar berkenaan pada hari Kiamat.”


09 February 2010

Nak berkenalan ngn enti boleh?

salamullahialaikum!~

1. salam.Blh ana kenal enti? Ana tertarik dgn prwatakan sopan enti. Dah lama ana prhatikn ent. Ent dak baik n ana trtarik la dgn tudung labuh ent. ana harap kite leh brkenalan..
ukhuwah fillah org kate..asifah jiddan ana x terer sgt arab ni…

2. Trima kasih krn mnerima ana
Ana akan try sedaya upaya ana mnjaga enti dan
mgikut syariat yang ditetapkan. ana tau ana bukan baik sgt,
tp demi Allah, ana cuba wat yg trbaik utk enti dan
sama2lah kita membimbing antara satu sama lain ke jalan
yang benar yg di redhaiNya..

dan...
3. Ingat tau, jaga aurat leklok..ana suka perempuan yg menutup
aurat sebab ana sangat hormat pada perempuan yang menutup aurat..lagi satu kuar ngan kwn2 tau..
jgn sorg2..blk contact ana ek..ana doakan ent selalu..

4. Wak,nape x contact ana. ana risau enti kuar lama2..ye..mmg ana xde hak pun..ana tau ana percaye enti, tp ana x tau la nk kate cmne. Kite slalu nmpk dari jauh je ek.Tp ana rasa ent mcm dkt je ngan ana. Mgkn ni org kate cinta kot,[tibe2 tukar jadi saye awak plak] Wak..awk cinta sy x? xnk bgtau.. tp sy tau awk cinta sy..awk da malu nk
jln tmpt sy lepak sbb malukan?..kih3. .tq..
i love u too..

5. Wak,selain family, Allah dan rasulnyer..
awk sayang sape ek? Sapa saya dlm hati awk?

6. Wak wak..dr kawan kite just pggl sy awk je..
mcm x special plk diri sy utk
awk. sy tringin gak nk jd cm room8 sy ni.
Pggl ayang.. bole ke? Awk pggl sy bi
ek? Rasa mcm baby sket. X salah kan..
just panggilan je..thanks ayang..
love u... ..

7. Yang. kekdang bi tgk ayang ni
mcm x prcaya bi je. Yela, bi just
tanya ayang pkai apa je kan ..
tq ek gtau, mkin dalam pulak rindu kat ayang ni... .
hihihi..

8. Yang bi nak ayang tau, ayanglah segalanya utk bi,
ayang la pmberi semangat utk bi...
yang... ..bi harap bi ngan ayang xde rahsia lagi ek..
jgn risau..inikan
membuktikan bi caring..
so jgn risau..k..yeye. .
bi janji kan jaga rahsia kite..just msg je kan..love u..

9. Ayang..da lama kite msg,
leh kite jumpe x? ye..ayang bwk la kawan2 k..tq
ayang... ..

10. Tq pggl bi ngan pgglan abg..
abg tggu lame da..abg tau..kite x leh pakse dlm
hubungan..la iqra hafiddin..hehe. .
sikit sikit je..kih3..

11. Hi ayang, watpe 2? Nk ckp sket..
nape ayang bwk satu battalion nak jumpa abg?...
ayang x caye kat abg eh.. huhu..

12. Ayang..kite jumpe k?..abg suka ayang pakai
tudung yg abg beli tu..cam
wardina lak..bkn ayang x cntk..
just nmpk mkn cntk la..nipis sikit je..
nnt jumpa nnt ayang bwk sorg dah la k..

13. Ayang..abg sory ngan apa jd td..
abg trsentuh jari ayang td.. Tol gak ckp
ayang eh, trsentuh xpe..ter..
hehe..makin tebal la pulak cinta abg kat ayang..

14. Tq jumpa td, ayang cntk la..
Ololo..abg romantik sket pun salah ke?
Ske abg romantik ek? Hehe..
Eh, td jumpa abg da berani tenung abg ek..hoho..
tgk td kwn ayang cam ske kat kwn abg je..
senang la kita jumpa pasni..
tgk..Allah memberkati hubungan kite..
ayang solat dah ke? Doakan abg
skali ek..miss u..

15. Ayang..just nk tanya..
ayang cinta bg berapa percent? Apa tandanya eh?
50% je... huhu..yang. .
just nk tanya..rambut ayang panjang x?
just thinking of u at the moment…

16. Td terbeli tudung pendek..
yg abg bg kat ayang tu.. Ayang..bg la gmbr
ayang special untuk abg yg pakai tudung td 2..
Cntk nye ayang..gambar ni nak wat
wallpaper hp ngan kompter abg la..

17. Yang.. ayang cintakan abg berapa percent?
Sepenuh hati Thanks ayang..love u too..


18. Ayang..da lame kita couple kan..
xkan abg pegang tgn pun nak
marah.. ayang kan milik abg..lagi pun nanti jd isteri abg jgk..
Thank 4 being understanding. .

19. Ayang kata ayang cintakan abg sepenuh hati..
kalu gitu..apa buktinya
ayang cintakan abg..?

SELEPAS ITU BARU BERMULA ZINA SEBENAR.









pintu taubat itu sesungguhnya lebih luas lagi dari pintu neraka..Allah!

07 February 2010

Hakikat Poco~Poco yang ......



Salamullahialaikum!

Berita ini sudah diketahui oleh penulis dalam tahun lepas sudah. Sudah penulis postkan di blog penulis tetapi di blog friendster. Semasa itu, buta IT lagi. Al~maklumlah:P

Pada hakikatnya, penulis memang sudah lama terfikir tetapi biasalah otak setahun jagung kan?

Baiklah~ tanpa nak taip secara panjang dan demi mengelakkan pembaca blog ini lari terus meninggalkan blog kami yang baru sahaja nak mengorak langkah [janganlah lari ya!] ,

Marilah kita rungkai satu persatu

rahsia yang selama ni kita seperti buat dek, tak nampak, saja buat tak tahu dan bermacam rencam gaya negatif kita. Jom kita baca post seorang akhi kita;)


Alhamdulillah kerana kita semua masih bernafas lagi dgn keizinanNya. Saya ingin berkongsi dgn rakan-rakan semua tantang tarian poco-poco yang sedang hangat ditarikan oleh semua lapisan masyarakat, umumnya masyarakat kita yg beragama islam terutama suri-suri rumah dan badan-badan kerajaan ketika manghadiri kursus.

Sebenarnya tarian poco-poco ini berasal dari Filipina bukannya dari Indonesia . Ia ditarikan oleh masyarakat yg beragama kristian ketika mereka menghadiri upacara sembahyang mingguan mereka. Lihatlah sahaja bagaimana pergerakannya, yang membentuk salib.

Mungkin kita tak perasan kerana kita suka mengikut-ikut sesuatu yg baru tanpa usul periksa. Inilah cara musuh-musuh islam mengenakan kita sedangkan kita tahu apabila kita melakukan sesuatu yg menyerupai sesuatu agama maka kita dikira merestui agama itu seperti amalan yoga yg telah difatwakan haram kerana menyerupai agama Hindu. cuma tarian poco2 ini belum difatwakan haram lagi. Marilah kita sama2 fikirkan.

Saya dulu pernah terfikir, kenapa tarian itu dimulakan dari kiri? Dan apa jenis senaman ini? Relevankah tarian ini, yang kelihatan seperti tidak siuman?

Saya menyeru kepada diri anda semua supaya mengambil inisiatif untuk tidak lagi menarikan lagi tarian ini yang ternyata mensyirikkan Allah tanpa kita sedar. Dan paling utama memohon keampunan daripada Allah S.W.T atas kejahilan kita tentang perkara ini sebelum ini.

Semoga mendapat perhatian pihak berkenaan agar mengkaji secara terperinci tentang kesahihan perkara ini,asal usul dan kesannya kepada akidah umat Islam dan mengeluarkan fatwa tentang tarian ini,agar Umat Islam tidak berterusan di dalam kelalaian dan keasyikkan menarikan tarian ini.
*jahilnya rasa-riang ria suka suki time pj dulu..hukhuk
wa ilalliqa. wassalam
yang baik semuanya daripada ALLAH.
badar SMAI;)



05 February 2010

Pesanan dari Daie kepada Daie


Hari ini seluruh warga SMKA Al-Irshad harus berasa berbesar hati dan bersyukur kepada Yang Esa.

Kenapa? Kerana kita di sini, semakin hari semakin terpimpin.

Nampak perubahan setelah sekian lama agak terkubur biah islamiah yang diimpikan.

SYUKUR!

Jom kite analisis bersama-sama [saja nak bagi panjang posting]

yang pertama:
  • Ada masa specific untuk solat zuhur berjemaah semasa PnP.
~dahulu, rasa-rasanya tak ada gaya ini kan? Alhamdulillah. Satu perubahan yang mengajar Irshadians erti kepantasan.
~barangsiapa yang masbuq solat zuhur DEMERIT 5. Dan jika ada yang ditangkap ponteng, DEMERIT 20 lah jawabnya.:)
~bagi pelajar asrama lagi ketat peraturannya. Subuh pun jikalau lambat, anda pasti didimeritkan. Usah risau. Anda pasti tidak akan terlepas. kalau dahulu anda tinggalkan SMKA Al-Irshad dengan saf subuh berapa kerat, sekarang sudah jadi semua orang turun jemaah subuh tanpa terlepas seorang pun.

yang kedua
  • kehadiran PK HEM baru!
~pasti ramai ex-irshadians tertanya siapakah gerangan yang mengganti Encik Johar.
~untuk makluman, Encik Johar dipindah ke SMK Datuk Haji Ahmad Badawi. Beliau telah dinaikkan pangkat ke PK PENTADBIRAN. mabruk alaika, cikgu!
~selama kekosongan jawatan itu, semua pakat bingung dok fikir-fikirkan, agak-agak siapalah yang bakal menggantikan beliau.
~dan satu hari telah tiba, DR ROSLI pun tiba di SMKA AL-IRSHAD
~beliau sangat menitik beratkan pembangunan sahsiah, akhlak islamia banin dan banat SMKA Al-IRSHAD;)
~segala kata2 beliau pasti akan ada hadis mahupun kata2 hikmah dari tokoh2 Islam.

yang ketiga
  • penjenamaan semula BADAR SMAI!
~memandangkan pembinaan sahsiah dipentingkan dalam meniti kegemilangan SMKA AL-IRSHAD GEMILANG MENJELANG 2012,
~maka inilah kesannya
~anda dapat menikmati blog BADAR!
~doakan usaha kami ini menjadi itqan dan istiqamah.
~BUKAN HANGAT2 TAHI AYAM. [INSYA ALLAH]


yang keempat:
  • asrama banat hampir2 siap
~tapi tak tahulah bilanya nak buka

yang kelima:
  • pusat kegiatan pelajar yang dinaiktarafkan [erk,PKP]
~anda bisa menikmati udara penghawa dingin dengan suasana dewan kuliah UIA!;)

yang keenam:
  • tak ada kaitan apa-apa dengan perubahan SMKA Al-IRSHAD cuma nak sampai kata DR.ROSLI[diubahsuai sedikit]
anda seorang daie?pengawas?pemimpin?naqib?naqibah?
pegang TIGA perkara ini:
  1. mazhar[imej yang ditunjukkan]
  2. at~tamayyuz [berbeza]
  3. al~qudwah qabla da'wah[contoh sebelum dakwah]
****************
noktah dahulu buat post kali ini. :d wa ilalliqa'~
al~qudwah qabla da'wah
lujnah penerbitan BADAR SMAI;)

03 February 2010